Uchi deshi | Życie studenckie |
Budo | Droga wojny |
Aikido | Droga do harmoni ciała i energii ki |
Dojo | Lit. „Miejsce drogi” |
Zanshin | Duch Zen |
Kiai | Krzyk wydobywany aby skupić całą swoją energię |
Satori | Oświecenie |
Misogi | ceremonia oświecenia |
Musubi | Koniec, wnioski, jedność |
Shugyo | Trening, postęp w nauce |
Tatami | Mata |
Uke | Osoba na której wykonuje się technike (atakujący) |
Nage | Ten który wykonuje technike (broniący się) |
Bokken | Drewniany miecz |
Bokuto | Drewniany miecz |
Jo | Krótki kij (~130 cm długości) |
Shinai | Bambusowy miecz |
Enten-jizui | Swobodne ruchy |
Genshin | Intuicja, wyczucie |
Giri | Obowiązek; Co masz wykonać, zrobić |
Happo-baraki | Być całkowicie świadomym tego co nas otacza |
Hiki | Ciągnąć |
Hineri | Skręt |
Hito-e-mi | „Zlewanie” się, łączenie się z ruchem atakującego. |
Ido | Ruch |
Idori | Techniki ćwiczone w pozycji seiza |
Ikki-ni | Za jednym oddechem; instynktownie |
Ima | Teraz |
Irimi | Wejście |
Kaiten | Obrót |
Kaiten-juki | Oś obrotu w technice. |
Kan | Intuicja, przeczucie |
Karame | Związać, uwięzić |
Karami | Poplątanie |
Karui-geiko | Lekkie, delikatne ćwiczenie |
Kashaki-uchi | Kontynuacja ataku. |
Kihon | Podstawy |
Kokoro | Duch, wola, serce, przeczucie |
Kokoro-gamae | Postawa mentalna |
Kokutsu | Skłon, pochylenie w tył |
Koryu | Stary styl (szkoła) |
Kujiki | Naprężenie, napięcie |
Kushin | Podskok, aby zaatakować |
Kusshinuke | Uchylić się do ataku |
Maai | Dystans bojowy, do walki |
Mae-no-sen | Przejęcie inicjatywy; Zaatakowanie zanim twój przeciwnik nawet zdarzy o tym pomyśleć |
Maki | Owinięty w koło |
Mawashi | Obrót |
Moku roku | Zestaw technik |
Mokuso | Medytacja |
Munen mushin | Nieświadome uderzenie |
Munen muso | Cel zazen |
Nagashi | Przepływ |
Ninjo | To co musisz uczynić |
No | Zaimek dzierżawczy |
Nobashi | Rozciągnięty |
Nuki | Ciągnąć |
Oji | Odpowiedź |
Osae | Nacisk; pchać; |
Randori | Wolny styl; „walka” z kilkoma przeciwnikami |
Reigi | Etykieta; również reishiki |
Renshu | Ciężka praca nad podstawami |
Ritsurei | Ukłon na stojąco |
Sabaki | Ruch ciała |
Saho | Lewy kierunek |
Sankaku | Trójkąt |
Seme-guchi | Otwarcie się na atak |
Semete | Atakujący |
Sen | Inicjatywa; również 1000 |
Senjutsu | Taktyka |
Sen-no-sen | Przejęcie inicjatywy po ataku przeciwnika |
Sente | Osoba która przejmuje inicjatywe |
Shi | (Samurai) osoba |
Shiki | Ceremonia, styl, forma |
Shikko | Na jednym kolanie; poruszanie się na kolanach |
Shinshin | Umysł i ciało |
Shinshin shugyo | Trening umysłu i ciała |
Shinshin toitsu | Jedność ciała i umysłu |
Shita | Dół |
Shita-no | Niższe części |
Shizoku | Bezpieczne miejsce |
Sho | Mały |
Shoshin | Umysł początkującego |
Shuchu | Koncentracja |
Shugeki | Atak |
Sudori | Pęd |
Sukui | Wybieranie |
Tai-atari | Kontakt ciała |
Tai-chikara | Zewnetrzna siła (mięśnie) |
Taisabaki | Ruch ciała |
Taijutsu | Sztuka ciała |
Tai-no-henko | Zmienić pozycje ciała |
Tanin-geiko | Trening z wieloma atakującymi |
Taoshi | Przewrócić się |
Tateki | Wielu atakujących |
Tateki-geiko | Trening z wieloma atakującymi |
Tateki-uchi | Walka z wieloma atakującymi |
Tenkan | Zwrot, obrót |
Tsukami | Zagarniać |
Uchima | Dystans, w którym możesz zaatakować wykonując jeden krok |
Uchimata | Wewnętrzna strona do rzutu |
Uchite | Atakujący |
Uki | Pływający |
Yo | Pozytywne zasady przyrody |
Yoko-furumi | Ruch boczny |
Yumi | Łuk |
Zentai | Całkowity |
Fukushiki-kokyu | Oddech brzuszny |
Ibuki | Metoda oddychania, charakteryzująca się długim wdechem, a następnie wykrztuśnym wydechem w celu oczyszczenia płuc |
In-ibuki | Wewnetrzny (cichy) oddech |
Nogare | Metoda oddychania, charakteryzująca się długim wdechem z solidnym sapaniem |
Ritsuzen | Medytacja na stojąco |
Yo-inbuki | Siła z oddechu |
Arigato | Dziękuje (nieformalnie) |
Domo | Dziękuje (nieformalnie) |
Domo arigato | Dziękuje (formalnie) |
Domo arigato gozaimasu | Dziękuje bardzo mocno (bardzo formalnie) (Jeśli stosowna sytuacja właśnie trwa) |
Domo arigato gozaimas’ta | Dziękuje bardzo mocno (bardzo formalnie) (Jeśli stosowna sytuacja miała właśnie miejsce) |
Dozo | Prosze idź przodem, kontynuuj |
Gomen nasai | Przepraszam |
Onegaishimasu | Prosze (Kiedy prosimy o coś, zazwyczaj jak prosimy by ktoś z nami ćwiczył) |
Sumimasen | Przepraszam (By zwrócić na siebie uwagę) |
Hai | Tak |
Iie | Nie |
Wakarimasu | Rozumiem |
Ato | Cofnij się |
Hajime | Start |
Hayaku | Szybciej |
Kiyotsukete | Uważaj |
Koutai | Zmiana |
Mate | Czekaj |
Mawatte | Obruć się |
Mokuso | Zamknij oczy, medytacja |
Suwatte | Usiądź |
Tatte | Powstań |
Yame | Stop |
Yoi | Gotowy |
Yukuri | Wolniej |
Yuru yaka ni | Płynniej |
Shinzen ni rei | Ukłon w strone kaplicy, świątyni |
Sensei ni rei | Ukłon w stronę sensei |
Joseki ni rei | Ukłon w strone wyższych stopniem |
Kamiza ni rei | Ukłon w strone kamizy (bogów) |
Otagai ni rei | Ukłon do wszystkich innych, nawzajem |
Rei | Ukłon |
Mae | Przód |
Migi | Prawa |
Hidari | Lewa |
Ushiro | Tył, zwrot |
Omote | Przód |
Ura | Tył |
Uchi | Wewnatrz, do środka |
Soto | na zewnatrz |
Jodan | Góra |
Chudan | Środek |
Gedan | Dół |
Chokkaku | Prawo-skrętnie |
Heiko | Równolegle |
Massugu | Prosto przed siebie |
Naname | Po przekątnej |
Otoshi | Rzut |
Shomen | Uderzenie przednie |
Ue | Góra |
Yoko | Bokiem, boczny, na strone |
Asoko | Tam |
Gyaku | Na odwrót, odwrotnie, przeciwnie |
Hantai | W drugą stronę |
Kiku | Niżej |
Komi | Bliżej. |
Soko | Tam, w tej pozycji |
Hantai-ni | W przeciwnym kierunku |
Happo | 8 stron; we wszystkich kierunkach |
Ichimonji | Prosta linia |
Chokusen | Prosta linia |
Naka | Centrum |
Naka ni | W centrum |
Waki | Strona |
Zenpo | Przód |
Ukemi | Przewrót |
Kumitachi | Ćwiczenia w parach z wykorzystaniem miecza |
Kumijo | Ćwiczenia w parach z wykorzystaniem kija |
Tachi dori | Techniki przeciwko atakom mieczem |
Tanto dori | Techniki przeciwko atakom nożem |
Atemi-waza | Techniki uderzeń w punkty witalne |
Hanashi-waza | Techniki ucieczki z trzymań; również zwane hazushi-waza |
Hanmi-handachi waza | Wykonywanie technik gdy jedna osoba siedzi,a druga stoi. |
Henka waza | Wariacje technik. W głównej mierze zamiana jednej techniki na inną. |
Hitori waza | „walka z cieniem” |
Jiju waza | Techniki dowolne. Zazwyczaj określone przez atak lub technike. Różnią się od Randori gdzie wszystko jest dozwolone. |
Kaeshi-waza | Techniki przeciwne |
Kansetsu-waza | Techniki ze zwichnięciem (przemieszczeniem) |
Katame-waza | Techniki Grapplingu; składające sie z osae waza, kensetsu waza, and shime waza |
Kihon-waza | Techniki podstawowe |
Nagashi waza | Przechodzenie z jednej techniki do następnej |
Ne waza | Techniki Grapplingu |
Oji waza | Zablokować i skontrować atak |
Omote waza | Techniki ujawnione, prezentowane publiczności |
Osae waza | Techniki „przypinania”. |
Shi waza | Techniki przeciwne |
Sukashi waza | Techniki wykonywane bez pozwolenia partnerowi na uchwyt lub dokończenie ataku |
Sutemi waza | Techniki z „poświęceniem” |
Suwari waza | Techniki wykonywane w pozycji, gdy uke i nage siedzą na obydwóch kolanach. |
Tachi waza | Techniki w pozycji stojącej. |
Te-waza | Techniki ręczne (przeciwne do technik z bronią) |
Uchi-waza | Techniki obbronne przed atakiem uderzanym |
Ushiro-waza | Techniki na atak od tyłu |
Uke-waza | Techniki blokujące |
Atemi | Uderzenie w punkt witalny |
Chudan-zuki | Uderzenie w korpus |
Gedan-zuki | Uderzenie w dolne rejony ciała |
Gyaku-uchi | Odwrotne uderzenie |
Gyaku-zuki | Uderzenie z tylnej (dalszej) ręki |
Jodan-zuki | Uderzenie w górne rejony ciała |
Kaeshi-zuki | Uderzenie niedozwolone, nielegalne |
Katate-uchi | Uderzenie jedną ręką |
Men-uchi | Uderzenie w głowę |
Mune tsuki | tsuki na wysokości obi |
Oi-zuki | Uderzenie z krokiem |
Shomen uchi | Uderzenie kantem dłoni z góry w głowe. |
Tsuki | Zazwyczaj oznacza Chudan Oi-zuki |
Uchi | Do środka; uderzenie |
Yokomen uchi | Uderzenie kantem dłoni w skroń (bok głowy). |
Yoko-uchi | Uderzenie boczne |
Gyakute-dori | Trzymanie jedną ręką za rękę przeciwną; np. trzymanie przeciwnika za prawy nadgarstek swoją lewą ręką. |
Katate dori | Jedna ręka trzyma jedną ręke, po przeciwnej. |
Kosadori | Chwyt ręki po przeciwnej(katatedori ai-hanmi) |
Morote dori | Dwie ręce trzymają jedną. |
Kata dori | Chwyt za ramie |
Ryokata dori | Chwyt za dwa ramiona. |
Ryote dori | Dwie ręce trzymają dwie ręce. |
Mune dori | Chwyt za klatke piersiową. |
Hiji dori | Chwyt za łokcie |
Sode dori | Chwyt za rękaw |
Ushiro eri-dori | Chwyt za szyję od tyłu (zazwyczaj za kołnierz) |
Ushiro tekubi dori | Chwyt nadgarstków od tyłu. |
Ushiro ryote dori | Obchwyt od tyłu. |
Ushiro ryokata dori | Chwyt od tyłu. |
Ushiro kubi shime | Duszenie od tyłu. |
Irimi nage | Rzut z wejściem („technika 20’tego wieku”) |
Juji nage, juji garami | Rzut przez splecione ramiona („Rzut nr 10” – ramiona w kształcie japońskiego znaku 10 „+”; ramiona skrzyżowane, łokcie zablokowane |
Kaiten nage | Rzut poprzez obrót (zwrrot). uchi-kaiten nage i soto-kaiten nage (do środka i na zewnatrz) |
Kokyu ho | morotetori kokyu nage albo ryotemochi kokynage ude-oroshi irimi |
Kokyu nage | Rzut z oddechem (Większość jest wariacją podstawowej techniki.) |
Koshi nage | Rzut biodrowy |
Kote gaeshi | Rzut przez wykręcenie nadgarstka |
Shiho nage | Rzut w czterech kierunkach |
Tenchi nage | Rzut „niebo ziemia” |
Aiki otoshi | Głębokie wejście z podniesieniem nogi uke |
Maki otoshi | Nage kończy na kolanach, rzucając uke przez ramię |
Sumi gaeshi | Rzut do rogu |
Sumi otoshi | Rzut do rogu |
Tai-atari uchi otoshi | Z yokomen-uchi, wejście i zablokowanie uke z rzutem do tyłu |
Ushiro udoroshi | Ściągnięcie w dół od tyłu |
Kokyu dosa | Ćwiczenia oddechowe w seiza |
Ganseki otoshi | Ramię i łokieć splecione pod ramieniem |
Katagatame | Wariacja Kaiten nage kiedy unieruchamiasz ramię swojego przeciwnika i sprowadzasz go bezpośrednio na ziemie. |
Hara | brzuch |
Abara | żebra |
Ago | Szczęka |
Ashi | Noga |
Ashikubi | Kostka |
Atama | Głowa |
Chototsu | Punkt uciskowy pomiędzy oczami |
Daitai | Udo |
Denko | Punkt uciskowy w ruchome żebra. |
Dokko | Punkt uciskowy za uchem |
Empi | Łokieć |
Eri | Klapa, kołnierz |
Fukuto | Punkt uciskowy powyżej wnętrza kolana |
Ganmen | Twarz |
Gekon | Punkt uciskowy pod ustami |
Gokoku | Punkt uciskowy w miękkim miejscu pomiędzy kciukiem a palcem wskazującym |
Haishu | Tył głowy |
Haito | Krawędź ręki, kant |
Haiwan | Tylnia część przedramienia. |
Hiji | Łokieć |
Hiji-zume | Punkt uciskowy wewnątrz łokcia |
Hitai | Czoło |
Ippon-ken | Staw w pięści |
Jinchu | Punkt uciskowy między ustami a nosem |
Jintai | Ciało |
Jinkai-kyusho | Punkty witalne na ciele człowieka |
Juizo | Nerki |
Junchu | Punkt uciskowy na górnej wardze |
Kakato | Pięta |
Kakuto | Tył część nadgarstka (do uderzeń) |
Kashi | Nogi |
Katate | Jedna ręka |
Keichu | Punkty atemi z tyłu szyji |
Kenkokotsu | Obojczyki |
Kikan | Tchawica |
Koko | Miejsce pomiędzy kciukiem a palcem wskazującym |
Kote | Nadgarstek |
Kubi | Szyja |
Kubi-naka | Punkty atemi na czaszce |
Kyusho | Punkty witalne na ciele |
Mata | Udo, pachwina |
Men | Głowa |
Mikazuki | Punkt uciskowy w rogu szczęki |
Mimi | Uszy |
Morote | Obie ręce |
Mukozune | Punkt uciskowy w środku golenia |
Mune | Klatka piersiowa |
Murasame | Punkty uciskowe na szyji pomiędzy kręgami |
Naike | Punkt uciskowy w środku kostki |
Nukite | Koniuszek palca |
Seika-tanden | Dolna część brzucha. |
Seiken | Przód pięści |
Seikichu | kręgosłup |
Senaka | Tył ciała |
Shintai | Ciało |
Shita hara | Dolna część brzucha |
Shomen | Twarz |
Shuhai | Spód dłoni, ręki |
Shuto | Brzeg ręki |
Sode | Rękaw |
Sokei | Pachwina |
Sokuso | Końcówki palców u nóg – do kopania |
Sokutei | Spodnia część pięty |
Sokuto | Krawędź stopy |
Tanden | Brzuch |
Tegatana | Ręka-miecz |
Teisho | „Pięta” dłoni |
Tekubi | Nadgarstek |
Te-no-hira | Wnętrze nadgarstka |
Tento | Punkt uciskowy na górze głowy |
Tettsui | Uderzenie-młot |
Te-ura | Wnętrze nadgarstka |
Ude | Ramię |
Uraken | Tylnia część pięści |
Waki | Strona |
Wakikage | Punkt Uciskowy na Pasze |
Yokomen | Strona na głowie |
Yubi | Palec |
Zengaku | Czoło |
Zenshin | Całe ciało |
Zenwan | Przedramię |
Hanmi | Pozycja półfrontalna. |
Hitoemi | Postawa równa, stopy równolegle do przodu |
Iai goshi | Biodra opuszczone, stabilna pozycja. |
Iai hiza, Tate hiza | Klęczenie na jednej łydce. |
Kamae | Postawa |
Kiza | Klęczenie, ale z podwiniętymi palcami. |
Seiza | Pozycja siedząca na dwóch kolanach równocześnie. |
Tachi | Pozycja stojąca. |
Chudan | Średni poziom, miecz skierowany w środek (wysokość splotu słonecznego), seigan jest chudan gamae. |
Gedan | Niższy poziom, miecz skierowany do dołu. |
Hasso gamae | Pozycja 8, miecz u boku głowy. Zwykle hasso hidari, miecz po prawej, lewa stopa z przodu. |
Jodan | Poziom górny, miecz ponad głową. Zwykle hidari jodan, lewa stopa z przodu. |
Karuma | Jak waki gamae, ostrze poziomo. |
Kasumi | Ramiona skrzyżowane aby ukryć technikę (górska mgła). |
Kongo | Ostrze pionowo przed twarzą. |
Seigan | Naturalny krok, podstawa kamae. |
Waki gamae | Miecz skierowany w dół, do tyłu dla sutemi (sacrifice) waza. Zwykle miecz po prawej stronie (migi waki gamae), lewa stopa do przodu. Stosowana czasem w celu ukrycia długości miecza – szczególnie bokena. |
Tenugui | Mała cześć tkaniny do wycierania twarzy z potu. Noszona również pod hełmem w kendo. |
Keiko gi, do gi, gi | Strój ćwiczebny. |
Embu gi | Ubiór wyjściowy, mundur. |
Kesa | Klapa marynarki / część kostiumu mnicha przywieszona na lewym ramieniu. |
Mon | Herby rodzinne na mundurze |
Montsuki | Górna część ubioru z szerokimi rękawami, z herbami rodzinnymi umieszczonymi na piersiach, rękawie i plecach. |
Sode | Rękaw górnej częsci kimona. |
Tanomo | Szerokie rękawy na formalnych ubiorach. |
Uwa gi | Kimono treningowe – góra. |
Zekken | Naszywka na klatce piersiowej z nazwą właściciela i dojo. |
Obi | Pas (Biały pas, Czarny pas) |
Hakama | Rozczepiona spódnica; spodnie z szerokimi nogawkami, zazwyczaj czarne lub granatowe. |
Hera | Wieszak z tyłu hakamy. |
Matadachi | Miejsce rozczepienia hakamy. |
Koshiita | Tylnia „deseczka” na hakamie. |
Tabi | Japońskie skarpietki noszone w dojo. |
Zori | Japońskie sandały noszone poza dojo. |